Lappeenrantalainen Kiinteistöhuolto Kantola tunnetaan pitkistä asiakkuuksista ja työsuhteista. Mukavassa ilmapiirissä on hyvä työskennellä ja se heijastuu myös asiakkaisiin. Pitkästä historiasta ammentava yritys tähtää tulevaisuuteen tiedolla johtamisen ja fiksujen uudistusten avulla.
Vuonna 1974 Matti Kantola oli Lappeenrannassa Kaukaan tehtaalla ikkunoita pesemässä. Tehtaan työntekijöiden huomio kiinnittyi riuskalla otteella töihin tarttuvaan Mattiin. Vähitellen he tutustuivat häneen ja kysyivät lopulta osaketaloonsa talonmieheksi.
Matti oli toiminnan mies, ja totesi, että onnistuu. Niine hyvineen hän ei kuitenkaan hommaan ryhtynyt, vaan perusti toimen ympärille yrityksen, Kiinteistöhuolto Matti Kantolan.
Sattuman kautta saumattomaksi tiimiksi
Marko Tiippana tuli töihin Matille 1980-luvun lopulla.
– Pääsin ammattikoulusta ja otin käteen Keltaiset sivut. Lähdin soittelemaan yrityksiä aakkosjärjestyksessä ja K:n kohdalla tärppäsi, kertaa Marko polkuaan Kiinteistöhuolto Kantolan leivissä.
Vuonna 2004 hän osti liiketoiminnan Matti Kantolalta. Tällöin yrityksen nimestä putosi Matti pois. Vuonna 2015 Tiippana myi yrityksen PHM Groupille, mutta jäi edelleen sinne töihin.
Kantolan toinen puuhamies Joni Pekki jäi lukion jälkeen pitämään välivuotta ja tuli yritykseen huoltomieheksi vuonna 2013.
– Olin aluksi kierrätysfirmassa töissä. Marko toi sinne jätteitä, ja kun aloimme jutella, sovittiin pian haastattelu ja pääsin Markolle töihin, kertaa Pekki.
Parin vuoden jälkeen opiskelut jatkuivat. Kantolaan hän palasi vuonna 2019.
– Poissa ollessani homma oli kasvanut. Nykyään asioita johdetaan tarkasti tiedolla ja uskon, että se tulee vielä menemään paljon pidemmälle. PHM Digital on aiheesta hyvä päänavaus, hän jatkaa.
Nyt miehet muodostavat tiimin, jossa Marko huolehtii remonteista ja siivouksista, Joni kiinteistönhuollon kokonaisuudesta ja hallinnosta.
Käsillä tekemisestä kohti koneistettua ja tuotteistettua palvelua
Puolen vuosisadan mittaiselle matkalle on mahtunut paljon.
– Alan palvelut ovat monipuolistuneet. Aikanaan ei tehty muuta kuin kiinteistönhoitoa, kuten siivousta ja pihatöitä. Nyt palvelut tulevat yhdeltä taholta ja välineet ja työmenetelmät ovat kehittyneet. Työn tekeminen on tehostunut varsinkin ulkoalueiden hoidossa, kun koneet ovat tulleet mukaan, pohtii Joni.
– 1970-luvulla tehtiin paljon enemmän käsityötä. Taloyhtiöissä oli talkoita ja urheiluseuroja pyydettiin haravoimaan. Nyt on keräävät ruohonleikkurit, lehtipuhaltimet ja imulakaisukoneet, täydentää Marko.
Digitaalisuus on tuonut paljon helpotuksia, kun jokaisella työntekijällä on oma puhelin taskussa.
– Päivystys on muuttunut todella paljon. 1980-luvulla autossa oli kiinteä matkapuhelin, josta tehtiin soitonsiirto kotipuhelimeen. Tekeminen on myös ammattimaistunut. Ennen raput siivottiin käsin, eikä joka hommaan tarvinnut olla välineistöä ja koneita valmiina, naurahtaa Marko.
Alueellisuus ja kokonaisvaltaisuus vahvuuksina
Kantolan valttina on aina ollut olla vahvasti alueellinen toimija. Miehet tarkistivat vastikään asiakassopimuksia vuodelta 1981, ja silloisista 32 asiakkuudesta on edelleen jäljellä 13. Ja kyllä, vuoden 1974 ensimmäinen asiakkuus on sekin edelleen yhtiön asiakkaana.
– Kohteemme ovat aina sijainneet maantieteellisesti pienellä alueella. Meillä on esimerkiksi tiettyjä katuja, joiden rakennukset ovat olleet asiakkaitamme pitkään. Toimipisteemme on lähellä keskustaa ja tekeminen on sen myötä ollut tehokasta. Se on pitänyt asiakkaat tyytyväisinä. Aina on joku lähellä, perustelee Marko.
Olennaista on ollut myös, että yritys on tarjonnut asiakkailleen kokonaispalvelua: ulkoalueiden hoitoa, teknistä kiinteistönhuoltoa sekä siivousta. Sähkö- ja remonttilisäpalvelut tulivat mukaan vasta vuonna 2019. Palvelukokonaisuus on ollut sekä yritykselle että asiakkaalle edullinen ratkaisu.
Pitkät asiakkuudet ja työsuhteet laadun takana
Tekemisen arvoista työstä ovat tehneet pitkät asiakkuudet.
– Meillä on jo 35 vuotta sitten alkaneita asiakassuhteita esimerkiksi taloyhtiöiden päättäjiin. Samoja yhtiöitä on vielä hoidossa ja joissain saattaa jopa olla sama puheenjohtajakin vielä, Marko kertoo.
– Asiakasrajapinnassa toimiminen on ollut mielekästä. Meillä on hyvä porukka: vähän vaihtuvuutta ja pitkät työsuhteet. Esimerkiksi siivoustiimistä osa on ollut meillä jo 1990-luvun alusta lähtien, sanoo Joni.
Palaute vuosien varrella on ollut pääosin positiivista. Palvelualttiudesta ja siivouksen laadusta on aina saatu kiitosta ja reklamaatioihin on pyritty reagoimaan mahdollisimman pian.
– Siivouksen laatu on ollut yksi toimintamme ehdottomista kulmakivistä. Siinä tiimin pysyvyys on ollut ydinasia. Myös ulkoalueiden hoidossa on 20–30 vuotta talossa olleita työntekijöitä, kaverukset pohtivat.
Asiakkaan kohtaaminen on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa
Kiinteistöhuolto Kantolan vuosiin on mahtunut monenlaisia kohtaamisia, mutta Markon mieleen muistuu eräs hyvin persoonallinen tapaus.
– Meillä oli poikkeuksellinen lumityösopimus hyvin iäkkään yksityisasiakkaan kanssa. Hänen talonsa sattui sijaitsemaan sopivasti yhden asiakaskiinteistömme vieressä. Eräänä huonona lumitalvena vähensimme laskusta 50 %, kun aurattavaa ei juuri ollut. Laskun saapumisen aikoihin 94-vuotias asiakas soitti ja kiitteli vuolaasti, että sai vielä nähdä päivän, jolloin yritys ei laskuta koko sovittua summaa, vaan oma-aloitteisesti tekee vähennyksen, muistelee Marko.
Kantolan osalta tulevaisuus näyttää hyvältä maailmantilanteen heilahteluista huolimatta.
– Kasvu on ollut harkittua ja tasaista. Olemme vähitellen uusineet koneemme hiljaisiksi ja akkukäyttöisiksi. Ne ovat nyt sekä käyttäjä- että ympäristöystävällisempiä, miettii Joni.
Vaikka digitaaliset järjestelmät tulevat takuulla myös kehittymään, sekä Marko että Joni uskovat, että työ jatkuu edelleen ihmislähtöisenä – niin kuin jo silloin Matin aikoina.